måndag 24 juni 2013

Granskottste

När jag i höstas läste en trädgårdsterapikurs i Alnarp bjöds jag på granskottste i samband med en aktivitet som några av min akursdeltagare höll i. Spännande, gott och inte minst inspirerande! Så när granarna nu lös neongröna av nygrönska passade jag på att skörda en påse. Vill man inte låsa sig vid att bara kunna dricka det någon vecka om året är det bara att bunkra upp i frysen.

Jag hade även planerat att göra granskottslikör, men tror nu att det får vänta på sig lite. Men för den som känner lust nu så smälter man socker (eventuellt med lite vatten) tillsammans med granskotten. Sen häller man i sprit, låter svalna och förvarar i väl rengjord flaska. Efter cirka en månad silar man bort granskotten. Kanske att några svartpepparkorn skulle göra sig i kombination. Exakta andelar får som sagt väntas på eftersom jag själv inte gjort det än.

Ingredienser:

1 näve granskott
5 dl vatten
lite honung

Gör så här:

Koka upp vattnet i en kastrull och lägg i skotten och låt dra i några minuter. Häll i önskad mäng honung och rör om. Häll upp i dryckeskärl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar