torsdag 16 januari 2014

Bloody-Mary sill

Det här var familjens favorit av sillarna. Det ska även tilläggas att de överlag inte är så förtjusta i krämiga créme fraich-inläggningar, vilket jag personligen kan tycka kan vara väldigt gott. I receptet stod det att det skulle vara tomatjuice, men där jag handlade så fanns det bara en billig sort. Och jag hävdar att precis som när man gör en Bloody-Mary drink så är a och o att ha en riktigt god tomatjuice. Därför valde jag istället att använda passerade tomater som jag spädde med aningens vatten - då blev det iallafall riktigt tomatsmak och inte något tomatkoncentrat. I barskåpet hittade jag inte heller någon vanlig vodka, så det fick bli pepparvodka istället, vilket dock passade bra i sammanhanget eftersom det ändå är tabasco i lagen och att det ska finnas lite sting i doningarna.

Ingredienser: (10 personer)

2 förpackningar 5-minuterssill á 420 g
3 msk vodka
2 krm tabasco
3 dl god tomatjuice eller passerade tomater
0,5 tsk salt
1 krm svartpeppar, nymald
1 st sellerstjälk, skivad
ev. en nypa socker

Gör så här:

1. Låt sillen rinna av och skär i lagom stora mumsbitar.

2. Blanda alla ingredienserna till lagen och lägg i sillen. Smaka av och justera och du önskar mer av något.

3. Låt stå och dra kallt i ett dygn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar