onsdag 23 april 2014

Bombardino

Ända sedan jag var liten så vill jag minnas att vi druckit äggtoddy vid påsk. Fast som barn så föredrog jag endast den goda krämen på äggula vispat slätt med socker. I Allt om Mats påskspecial så hittade jag det här receptet på en italiensk variant på äggtoddyn och texten utlovade att den skulle vara "Explosivt uppiggande..". Nåväl, explosivt god kan jag gå i god för och alla med mig som noggrannt slickade glasen när vi njöt av den i vårsolen på gräsmattan på påskafton. Citronskalen kan nog även vara goda att byta ut mot apelsin för den som vill variera sig.

 
 
Ingredienser: 4 drinkar

1 citron, skalet
1 dl strösocker
1 dl vatten

8 äggulor
8 cl sockerlag
8 cl mörk rom

2 dl vispgrädde
1 tsk malen kaffe eller krossade kaffebönor

Gör så här:

1. Skala av citronskalet försiktigt med en potatisskalare så att inte det vita under skalet förljer med. Koka skalet med vatten och socker till en klar lag. Låt svalna och avlägsna skalet.

2. Vispa äggulor och sockerlag ganska lätt. Rör i rommen och fördela i fyra glas.

3. Vispa grädden lätt och klicka i glasen och strö över lite krossade kaffebönor eller kaffepulver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar