tisdag 26 mars 2013

Chokladvåfflor med banan, nutella och vispad grädde

25 mars och våffeldagen! När jag vaknade på morgonen så hade jag faktiskt inte uppdaterat mig såpass att jag visste att det var idag, även om jag hade på känn att den nalkades snart. Så från att inte planerat att äta våfflor alls så blev det en tre-rätters meny med våfflor. Varför försöka uppträda blygsamt när den sidan tycks avlägsnat sig totalt på bara några timmar. Ska det firas så ska det firas ordentligt!! Senare på kvällen blev jag dessutom bjuden på frasiga våfflor hos kalasglada vänner. Inte helt konstigt att jag var på gränsen till medvetslös efter allt våffelätande sen.

Chokladvåfflorna smakar inte generöst med choklad i sig själva, så önskar man det kan man hacka lite god choklad och blanda i smeten. Kom dock ihåg att röra om mellan varje gräddning eftersom chokladbitarna sjunker till botten. Med nutellan till och övriga tillbehör så duger de dock gott som de är!

Ingredienser:
(8 våfflor - ca 20 min)

25 g smör
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
3 msk kakao
1 msk strösocker
1/2 tsk salt
3 dl mjölk
2 ägg
1 dl kesella

2 bananer
1 1/2 dl nutella eller chokladsås
2 dl vispgrädde eller vaniljglass

Gör så här:

1. Smält smöret och låt svalna.

2. Blanda mjöl, bakpulver, kakao, socker och salt.

3. Häll i mjölken och rör om till en jämn smet. Vispa i ett ägg i taget. Rör i kesella och det smälta smöret.

4. Värm ett våffeljärn och smörj med lite smör. Grädda våfflorna och servera med skivad banan, nutella och vispad grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar