onsdag 6 mars 2013

Som Tam - grön papaya sallad

Äntligen fick jag tag på grön papaya och kunde idag göra min första Som Tam i Sverige! Den här rätten åt jag ofta till lunch i Thailand. Det fanns gott om små stånd längs med vägarna mellan skolan och boendet där man lätt kunde stanna till med moppen och köpa med en påse för 40-60 baht.

En morgon tog min thailändska syster Firn och min vän Ong med mig till templet på ön. Vi stannade vid en Seven butik på väg dit och köpte med oss lite mat vi skulle ge till munkarna. Jag valde det som jag själv tyckte om och den gången blev det sojamjölk i festisförpackning. Det kändes fint att få vara med vid denna ceremoni, men ovant att inte veta hur man ska bete sig korrekt. Tur att jag hade med mig pedagogiska instruktörer och att munkarna hade överseende. Ong som klär sig i kvinnokläder, var oerhört besviken över att munken genomskådat honom och hälsat honom som en man. På väg hem igen stannade vi och åt Som Tam vid ett gatustånd. Jag tog min med en hel chili i och satt och småflämtade trots att jag tål ganska så stark mat. Firn och Ong hade tre respektive fyra chili i sina och rörde inte en min. Tur att man har möjlighet att justera hettan själv hemma!

Grön papaya finns ofta att köpa i asiatiska mataffärer. Vill man ha någon protein i salladen så lämpar sig räkor bäst! Salladen går att förbereda en stund innan, men vänta med att strö över jordnötterna tills serveringen.

Ingredienser:
(2 personer)

1 grön papaya
1-4 röda chili
3 vitlöksklyftor
2 msk färskpressad limejuice (ca 1 lime)
2 msk fisksås
1 msk farinsocker
1/2 tsk salt
12 cocktailtomater
100 g haricots verts
1 dl salta jordnötter

Gör så här:

1. Skala papayan med en potatisskalare. Dela den itu och skrapa bort de vita kärnorna. Riv papayan på en grova sidan på rivjärnet hela vägen ner så att det blir så långa remsor som möjligt. Lägg i en bunke med kallt vatten och låt stå i 30 minuter.

2. Morta eller mixa chili och vitlök. Skär tomaterna i klyftor och skär bönorna på sniskan. Hacka jordnötterna. Blanda limejuice, socker, salt och fisksås.

3. Sila papayan och krama ur den sista vätskan ordentligt. Blanda ner den mortlade/mixade chilin och vitlöken. Häll över dressingen och vänd ner tomater och bönor. Strö över jordnötter vid servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar