söndag 21 april 2013

Banoffee pie

Som jag har längtat och nu äntligen är den gjord och mumsad på! Det är nog bland de godaste pajerna man kan äta, och bland de svåraste att uttala. Kanske inte när man skriftligen ser det framför sig, men försök att berätta för någon att du ska baka den och bara komma ihåg att namnet har med banan och toffee att göra. Banananoffee, bananatoffee, bananoffee..efter flertalet misslyckade försök hör jag hur jag låter precis som Nemo när han försöker säga anemon i Finding Nemo.

Resan till görandet av gårdagens paj har kantats med hintar under flera månaders tid. Jag läste för ett tag sedan "En liten smula underbar" av Dawn French (fantastiskt rolig bok som jag rekommenderar alla som gillar humor att läsa). I boken har alla familjemedlemmar en favoritkaka som bakas av den alltid så stöttande mormordern (recepten finns dessutom i slutet av boken) . Sonens favorit är banoffee pie. Jag visste när jag läste boken att jag skulle tycka mycket om den och kom på mig själv att fantisera om smakerna tillsammans otroligt inlevelsefullt. Sen serverades det banankaka på jobbet..inte illa det heller. Förra veckan drömde jag om banoffee pie, hur jag gjorde den, byggde ihop den och sedan mumsade i massor. Ett hårt uppvaknande blev det den morgonen när man besviken steg upp till verkligenheten helt pajlös. Och så slutligen förra fredagen när Jamie Oliver gästade Skavlan och steg för steg exalterat beskrev för publiken hur man bakar denna sagolika paj. Jag trodde givetvis att det var mig personligen han talade till och uppmuntrade till aktion. Eller var detta också en dröm?! Såg någon mer programmet? Var Jamie Oliver där? och pratade han om banoffee pie? För sinnesfriden var det nog väldigt bra att jag äntligen fick bakat pajen igår!

Använder man en pajform eller vill göra pajskal upp längs med kanterna följer man första måttet med smör och digistive. Men vill man endast trycka till en botten så tycker jag absolut att det räcker med angivelsen inom parentesen och kanske ännu lite mindre. Man väljer tjocklek själv, och jag föredrar en inte alltför tjock botten.



Ingredienser:

175 g smör (150 g)
400 g digistivekex (300 g)

1 burk sötad kondenserad mjölk
3 bananer
2 dl vispgrädde
1 dubbeldaim

Gör så här:

1. Koka den kondenserade mjölken i en kastrull i 2 timmar. Burken ska hela tiden vara täckt med vatten annars finns risken att burken exploderar och dekorerar hela köket med kolasås. Fyll på med mer vatten allt eftersom vattnet ångas bort vid kokningen. Ta upp efter två timmar och låt svalna.

2. Smält smöret. Mixa digistivekexen eller krossa med hjälp av en kavel. Blanda med smöret och tryck ut i en 24-26 cm form med löstagbar botten. Man väljer själv om man vill ha upp på kanterna eller inte. Låt svalna och stelna i kylen en stund.

3. Skiva bananer och vispa grädden.

4. Bred ut kolasåsen i pajskalet, lägg ett lager med banan och bred över den vispade grädden. Krossa daimen och strö över och dekorera med några bananskivor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar