tisdag 21 maj 2013

Fransk löksoppa

Veckan fortsätter i franskt tema. Underbart när man återvänder från en resa full av inspiration och kreativitet - vilja, lust och i full skaparanda! Denna klassiska soppa lyckades vi undgå att smaka på där nere vilket givetvis snabbt gick att justera i köket hemma. Oavsett var man befinner sig kan det vara kul att prova på nya smakupplevelser. Det är även spännande att se vad man väljer att plocka med sig i livet av sina resor. Från Paris vill jag ta med mig livsnjutaren och känslouttryck, en baguette och en flaska vin fick gestalta det idag. Slappna av och njut av det du älskar!

Jag är en som dricker rödvin. Helst från ett stort vinglas med tunna kanter. Det gör mig glad i kropp och själ. I Paris drack jag mest vitt vin till min stora förvåning. Ännu större blev den då jag överraskades att tycka att det för en gångs skull var riktigt gott. Röda viner vet jag ganska väl hur jag tycker om att de ska smaka, därför blev det lite av en besvikelse när de glas jag beställde in inte införlivade dessa önskemål eller ens positiva nya smakstigar. Det serverades dessutom riktigt kallt. Vitt vin får gärna vara kallt, inte rött. I den här soppan är det vitt vin.



Ingredienser:
(4 portioner)

6 gula lökar
0,5 dl olivolja
3 vitlöksklyftor
1 l ekologisk grönsaksbuljong
1 lagerblad
1,5 dl vitt vin
0,5 dl färsk timjan
salt och peppar

4 skivor bröd
8 ostskivor lagrad ost

Gör så här:

1. Skala och skiva löken tunt. Stek glansig och mjuk i olivolja på svag värme i 20-30 min utan att löken tar färg. Skiva vitlöken tunt och lägg i.

2. Lägg i en kastrull och häll på buljong, vitt vin, lagerblad och timjan. Låt puttra i ca 15 min.

3. Sätt ugnen på 250 grader.

4. Smaka av soppan med salt och peppar. Häll upp i portionsformar. Lägg i en skiva ost. Lägg en skiva bröd uppepå tallriken med en ostskiva på brödet.

5. Gratinera i ugnen i ca 8-10 min under grillgallret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar