måndag 20 maj 2013

I Paris på Ladurée

Idag kom jag hem efter en underbar helg i våriga Paris, och ja, man kan inte bli annat än förälskad i staden denna tid på året. Paris fullkomligt spirar liv! Det blommar vackert överallt, grönskan omfamnar varje vrå och förkläder staden med sin lugnande mantel, hundar springer fritt och välkomnas på kafeér, det bjuds in till sociala aktiviteter i varje park, mysiga kafeér överallt, musik och konst i alla tänkbara sammanhang. Inte konstigt att kreativa själar söker sig hit för inspiration och njutning. Levnadsglada tycker jag är en rättvis beskrivning på parisare. Och vem vill inte föda parisaren i sig?!

På plats passade jag på att planera in ett besök på Ladurée, den lyxiga teasalongen där macaronen har sin vagga. Detta pompösa gourmand-konditori var minst sagt imponerande och osade flärd i varje vrå. Det ligger mitt på Avenue des Champs Élysées, på vänster sida om du kommer ifrån Louvren. Just när vi stegade dit så regnade det generöst, men det hindrade inte den gedigna kön med människor som troget väntade på sin tur att få komma in för att handla godsaker.

Ska jag vara ärlig så tycker jag att de macarons jag hittills smakat varit skitäckliga! Som att tugga på riktigt söt, parfymerad tvål. Bortsett från en hemmagjord variant med smak av lakrits och kola, så har jag inte tyckt att dessa små bakverk förtjänat den uppmärksamhet de stått i centrum av. Titta bara närmare på namnet - hur många har inte förväxlat macaroner med makaroner?! Det signalerar knappast exklusivitet! inte på svenska iallafall.

Efter en halvtimmes köande stod jag äntligen framför disken och fick peka på de sorter jag ville ha i min fina box jag först fick välja färg på - grön, rosa eller lila. För sex valfria macroner i denna låda som sedan placerades i en fin påse betalade jag 18.60 euro och jag kan lova att hälften av kostnaden kom av förpackningarna. Jag valde smakerna Chocolate, Liqurice, Rose, Lemon, Melon och Marie Antoniette. Nu har jag smakat macaronernas Rolls Royce och kan konstatera att de lever upp till sitt goda rykte. De smakade äkta och fullkomligt smälte i munnen! Jag tror dock att man ska hålla sig till förtäringsanvisningen som skickades med och konsumera inom loppet av tre dagar. Så nu är jag lite taggad att plocka fram macaronmattorna jag sålt i ett års tid, men aldrig själv använt.


 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar