onsdag 15 maj 2013

Tinas Créme Brulée

Visst är det magiskt gott med créme brulée?! Det borde vara en dessert som de allra flesta gillar, kanske inte älskar, men det måste vara svårt att ogilla denna lena, milda vaniljsmekning mot tungan. En riktigt lyckad brulée ska dessutom trumma ihåligt när man slår skeden mot den hårda knäckytan, och det gjorde min minsann! Jag följde Tina Nordströms recept och rekommendation med varma hjortron till, men man kan givetvis ha vad helst man gillar till. Och ska jag vara helt ärlig så tycker jag nästan att tillbehören blir överflödiga. Jag vill helst inte störas av några andra inslag när jag och créme bruléen har en stund på tu man hand!



Ingredienser:
(4-6 portioner)

4 dl vispgrädde
1 dl mjölk
1 vaniljstång
5 äggulor
1 dl strösocker
2 msk rårörsocker

250 g hjortron
1 msk strösocker
2 msk licor 43
1 kvist rosmarin

Gör så här:

1. Värm ugnen till 110 grader.

2. Skåra vaniljstången och skrapa ur vanilfröna. Koka upp grädde, mjölk och vaniljfrön och stång.

3. Rör ihop äggulor och socker utan att vispa. Häll försiktigt över gräddblandningen och rör om. Ta upp vaniljstången.

4. Ställ små ugnssäkraformar på en plåt med kanter eller i en större form och fyll formen med varmt vatten så att de räcker upp till hälften på småformarna. Häll i smeten i formarna och låt gräddas i ugnen i 45 min - 1 h. Bruléen ska ha stannat på ytan.

5. Låt svalna.

6. Strö över rårörsocker och bränn försiktigt med en bruléebrännare så att socker smälter och får en gyllenbrun knäckig yta. Alternativt smält högst upp i ugnen på grillvärme med ugnsluckan öppen. Övervaka hela tiden, för det går fort.

7. Värm hjortronen i en kastrull och rör i socker och smaksätt med likör. Servera med en kvist rosamrin, alternativt låt den ligga i med hjortronen när de värms.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar