tisdag 3 december 2013

Kycklingwrap med avokado och mango

Härrom veckan passade jag på att röva iväg min fina mamma en dag då vi båda var lediga. Varberg var destinationen vi ämnade att åka till. Där bodde min mamma i sina ungdomsår och dit åkte vi ibland och hälsade på min morfar när jag var yngre och han var i livet. Jag tycker oerhört mycket om Varberg, det är en vacker stad med härlig energi. Havsvindarna tycks liksom blåsa in liv och kraft i platsen. Innan vi nådde dit gjorde vi ett snabbt stopp på Ge-kås och Sko-boo. - Snabbt eller hur?! tänker ni..men faktiskt! Jag älgade igenom Ge-kås på 20 minuter inklusive kön ut. Det visade sig väldigt ekonomiskt att åka dit med hund, då vi inte vågade lämna honom själv i bilen så shoppade vi i snabba skift och fattade fantastiskt snabba beslut. Men om vi spolar tillbaka bandet så var ju syftet med inlägget att skriva om stoppet innan alla aktiviteter - nämligen lunchstoppet som bjöd på bra picknickmat i form av kycklingwrap med avokado, mango och sweetchilicréme. När jag gjorde dessa så använde jag inga måttenheter, ingrediensanvisningarna är därför uppskattningsvis, så smaka och justera själva.



Ingredienser: 2 wrap

2 tunnbröd eller tortillas
1 kycklingfilé (alternativt motsvarande mängd färdiggrillad kyckling)
1 msk smör
salt, peppar
0,5 färsk mogen mango
1 avokado
1/2 röd lök, medelstor
4 blad frisé- eller crispsallad
1 orange snackspaprika

0,5 dl créme fraiche
3-4 msk sweetchili
chiliflakes, 1 nypa
salt, peppar

Gör så här:

1. Stek kycklingfilén i lite smör så att den får fin yta och krydda med salt och peppar. Lägg den i en ugnsfastform och stek färdigt i ugnen på 175 grader tills den har en innertemperatur på 70 grader. (detta moment kan göras dagen innan om man vill ha den kall och önskar spara tid) Skiva kycklingen när den svalnat.

2. Skölj grönsakerna och strimla.

3. Rör försiktigt ihop ingredienserna till sweetchilicrémen. Rör man för hårt släpper créme fraichen och såsen blir väldigt rinnig. Smaka av med salt och peppar.

4. Lägg sallad på wrappen och fyll på med kyckling sås och grönsaker. Rulla ihop och linda eventuellt in i smörpapper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar