måndag 21 maj 2012

Alabama Slammer

Soliga dagar får varenda svensk att vakna till liv, åtminstone i den här första värmen. Det tar inte många sekunder innan man mentalt kastar sig från en vår som aldrig riktigt startar till sommarstatus. Jag kom raskt hem från jobbet, kastade in alla utemöbler i hissen, ut på balkongen, ut med palmen, fram med grillen och sen blanda en läskande drink. På fem röda och sen vägrade vi gå in på hela kvällen. Vid tio satt vi i mörkret inbäddade i filtar och huttrade. Det var som en outtalad rädsla - om vi gick in, om vi gav upp, skulle då sommaren utebli?! Drinken var i vilket fall otroligt god! Jag har precis sträckläst boken Niceville och upptäckte förvånat att denna drink omnämns där; hade jag aldrig gjort den så hade jag heller inte vetat vilken den var. Så jag kan varmt rekommendera både drinken och boken (filmen också för den delen).


Ingredienser:
(1 drink)

2 cl Southern Comfort
2 cl Amaretto
2 cl vodka
1 stänk grenadine
12 cl apelsinjuice
krossad is

Gör så här:

Lägg rikligt med krossad is i en shaker och blanda i alla ingredienser utan grenadine. Skaka och häll upp i ett highball glas. Stänk i lite grenadine. Vill du skikta drinken börjar du med vodkan, sen southern comfort och sist amaretton. Använd baksidan av en sked när du häller i så att det inte blandas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar