tisdag 22 maj 2012

Rabarberkräm

Rabarbertider! Det finns väl ingen mattidining eller matsajt som inte just nu skyltar med rabarberrecept. Ska jag vara helt ärlig så har jag aldrig helt förstått tjusningen med rabarber, de är oftast för sura för min smak. Det har jag åtminstone tyckt förut; antingen har mina smaklökar åldrats eller så har jag inte smakat på en lyckad rabarberanrättning. Så istället för att själv sura så beslutade jag mig för att prova mig igenom lite recept och ge denna vårprimör en andra chans. Och självklart blev jag genast uppläxad! Den här rabarberkrämen är perfekt balanserad mellan sött och surt, i min mening. Så det får nog bli att plantera några rabarberplantor trots allt...

Ingredienser:
(4 portioner)

500 g rabarber
4 dl vatten
1 1/2 dl strösocker
en nypa malen kardemumma
3 msk potatismjöl + lite kallt vatten

till servering:
gräddmjölk
mandelskorpor eller lite smulad digistivekex

Gör så här:
1. Skär rabarbern i mindre bitar.

2. Koka upp vatten och socker så att det blir en sockerlag. Tillsätt rabarbern och koka den mjuk och mosig på medelvärme. Den blir trådig när den är klar. Rör i lite kardemumma.

3. Rör ut potatismjölet i lite kallt vatten. Häll i rabarberkrämen, rör om och låt koka upp för att sedan tas ifrån värmen. Önskas tjockare kräm rör i ytterligare lite utspätt potatismjöl.

4. Servera rabarberkrämen kall eller ljummen med lite gräddmjölk och några goda mandelskorpor eller lite krossade digistivekex.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar