söndag 30 december 2012

Fyllda ugnsgratinerade skogschampinjoner

När jag idag passerade den fina svamphyllan i mataffären blev jag våldsamt sugen på något svampigt. Med aptit på hjärnan jobbade jag fort ihop en förrätt/tapas att inleda kvällen med. Perfekt till den välkylda ölen som otåligt väntade på mig efter hemkomsten.

Ingredienser:
(4 champinjoner - 15 min)

4 skogschampinjoner (vanliga går givetvis också bra)
1/2 vitlöksklyfta
4 skivor röd spansk peppar
1 soltorkad tomatskiva i olja
1 tsk färsk timjan
2 msk knaperstekt baconströssel
2 msk créme fraiche
ca 4 msk riven västerbottenost
salt och peppar

Gör så här:

1. Sägg ugnen på 200 grader, gärna grillinställning.

2. Bryt av svampfoten och lägg hattarna upp och ner i en ugnsfast form.

3. Finhacka alla ingredienser (utan osten) och blanda med créme fraiche. Smaka av med salt och peppar. Klicka ca en matsked i varje hatt och toppa med riven västerbottenost.

4. Gratinera mitt i ugnen tills osten smält och fått lite gyllene färg, ca 10 minuter. Servera och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar