tisdag 4 november 2014

Detoxbröd

Inför min detoxkur sökte jag mycket information för att vara påläst och förberedd. På en sida sprang jag på det här receptet på ett detoxbröd som lät gott. Jag har aldrig bakat bröd utan varken gluten eller laktos förut, så det kändes spännande att prova. När brödet var färdigt så skivade jag det och frös in så att man lätt kan ta fram några skivor åt gången vid behov. Ett bra frukostinlägg eller mellanmål. Jag gjorde receptet precis som det stod, vilket var väldigt gott, men när man använde kanel och kardemumma som smaksättning så tycker jag att det blev lite kaksmak på brödet. Konsistensen påminner också lite om kaka eftersom det hålls ihop av ägg. Men med ett gott pålägg på så blir smaksättningen bara ett kryddigt, gott inslag!



Ingredienser:

1 msk fiberhusk
1 dl vatten
1 1/2 dl krossade linfrön
2 dl solroskärnor
2 1/2 dl kokosflingor
200 g mandlar, grovt hackade
4 ägg
4 msk olivolja
1 tsk himalayasalt
ev. smaksättning 1 tsk kanel och 1 msk mald kardemumma

Gör så här:

1 Sätt ugnen på 160 grader.

2. Lägg fiberhusken i vattnet och låt svälla i 5 minuter.

3. Blanda krossade linfrön, solroskärnor, kokos och mandlar och mixa med en stavmixer. Rör i övriga ingredienser och knåda ihop till en deg/smet.

4. Klä en avlång sockerkaksform med bakplåtspapper och häll i smeten, den blir ca 3-4 cm hög.

5. Grädda brödet i 60 minuter. Låt svalna något innan det äts.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar