tisdag 4 november 2014

Detoxdax - rening av det inre systemet!

Nu var det alltså dags för en ordentlig detoxkur! Det har under sommaren och framåt varit en regulbunden konsumtion av alkohol och nu det sista även mycket småätande och sockerförtärande. Så när vi förra veckan pratade om det på jobbet så var det lika bra att alla samtidigt hoppade på samma detoxtåg.

Min förhoppning är att det ska leda till mer energi, stabilare mage, tömning av gifter i kroppen, piggare i huvudet, minskat sötsug, starkare kropp, lite viktminskning, bättre matrutiner och bra, goda och nyttiga matalternativ.

Jag förväntar mig att det kommer innebära huvudvärk, hunger, finnar, disciplinsprövningar och mycket springande på toaletten.

Mitt mål är att först genomföra en vecka och känner jag att jag vill fortsätta ett tag till så gör jag det då. Jag kommer utöver att utesluta viss kost även dricka en detoxkur (som räcker i 20 dagar) och som utspädd innebär 1,5 l dryck varje dag och som komplement kommer jag även att hålla mig till ett detoxte, men även osmaksatt grönt te.

Jag ska under min detoxkur utesluta:

- socker
- alkohol
- kaffe
- kött
- hel- och halvfabrikat
- laktos
- gluten

Jag ska försöka köpa uteslutande ekologiska produkter och grönsaker. Det kommer i huvudsak att bli vegetarisk kost, men jag tillåter mig även att äta fisk och skaldjur. Viss hårdlagrad ost och laktosfri ost kommer också att accepteras. Många väljer även att utesluta salt. Jag tycker att mat utan salt är tråkigt och tråkig mat är ingen mat som jag vill äta. Jag kommer dock minska mitt saltintag och i huvudsak använda himalayasalt som är ett obehandlat salt från Himalaya som är det enda saltet som har en basisk inverkan på kroppen och som renar. Det innehåller dessutom 80 olika mineraler.

Jag är väldigt peppad och förväntansfull! Det ska bli roligt att utforska annan kost som jag vanligtvis kanske inte lägger så stor vikt vid, men även att hitta nyttiga alternativ till sådant som jag vanligtvis äter med gluten och laktos. Det finns ju ett brett och spännande utbud av produkter idag i vanliga mataffärer. Jag tror att det är viktigt att äta ofta eftersom man inte står sig lika länge på vegetarisk kost och att man då är väl förberedd när blodsockret faller (helst innan) så att det finns något gott att fylla på med. Jag älskar mat! Varje måltid ska vara något att se fram emot varje dag, så därför måste maten vara god. Är den inte det, så kommer jag aldrig stå ut eller tycka att det är värt det. Utvärdering följer efter avslutad kur :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar