måndag 16 juli 2012

Clafoutis med körsbär

Clafoutis är en fransk dessert, vanligtvis körsbär, som ugnsbakas i en söt smet av pannkakskaraktär. Andra frukter att använda kan vara plommon, nektariner, äpplen, hallon, eller björnbär. Jag har aldrig läst franska så mitt uttal är minst sagt tvivelaktigt när jag stakande försöker besvara den återkommande frågan om vad det är som serveras. Ju tystare jag blir i mitt svar ju fler gånger ställs frågan såklart, varför inte bara få kalla den söt körsbärspannkaka?!




Ingredienser:
(en normalstor pajform ca 24-26 cm, form med löstagbar kant går också jättebra, ca 60 min)

500 g körsbär eller biggaråer
1 msk kirsch (körsbärslikör)
40 g flagad skållad mandel
1 dl strösocker
1 dl vetemjöl
1/2 vaniljstång
1 rivet limeskal
50 g smör
1 dl vispgrädde ca 40 %
1 dl mjölk 3 %
2 ägg
2 äggulor

smör + socker till formsmörjning
vispgrädde till servering

Gör så här:

1. Kärna ur körsbären och lägg i en skål. Häll över kirschen och låt dra undertiden resten förbereds.

2. Sätt ugnen på 175 grader.

3. Smörj en pajform och sockra botten och kanterna.

4. Skålla mandeln och mixa sedan till mandelmjöl. Blanda med socker, vetemjöl, en halv urskrapad vaniljstång och rivet skal från en lime.

5. Smält smöret. Häll i grädde och mjölk.

6. Häll mjölkblandningen över torrvarorna och rör om till en slät smet. Blanda i ägg och äggulor och rör ytterligare.

7. Sprid ut körsbären i pajformen och häll över smeten. Grädda i mitten av ugnen i ca 30-40 minuter tills kakan stelnat och fått lite gyllene färg.

8. Låt svalna något, serveras gärna ljummen med lite lättvispad grädde.

1 kommentar:

  1. Tycker att söt körsbärspannaka låter som ett utmärkt namn!!! Låter väldigt lockande och gott! kram

    SvaraRadera