söndag 1 juli 2012

Sommartårta - marängtårta med smörkräm, grädde och jordgubbar

Regnar det ute - ja då får man göra sommar inne! Det här mästerverket bjöd min älskade mamma på på midsommarafton och det var verkligen det enda som alla pratade om sen. Jag var proppmätt efter all supergod mat men lyckades ändå trycka i mig två bitar och var grymt besviken att jag inte orkade mer. Det bästa med kalas är alla rester som finns kvar dagen efter, men tårtan var till allas stora sorg såklart slut. Jag har lyckats lägga band på mig i drygt en vecka, men nu kunde jag inte bärga mig längre. Eftersom tårtan gick rakt in i hjärtat på mig så var det ju inte mer än rätt att forma den därefter också =)




Ingredienser:
(ca 12 bitar - 2 timmar)

marängbotten:
4 äggvitor
3 dl strösocker
4 droppar ättiksprit
3 dl Kelloggs Rice krispies

smörkräm:
4 äggulor
1 dl strösocker
3 msk vetemjöl
1 dl grädde
125 g smör
1 tsk vaniljsocker
1/2 krm salt

topping:
3 dl vispgrädde
1 l färska jordgubbar

Gör så här:

1. Vispa äggvitor, socker och ättiksprit till en maräng. Du ska kunna hålla bunken upp-och-ner över huvudet utan att den rinner. Vänd ner rice krispies. Bred ut marängen på en plåt med bakplåtspapper som en rektangel ca 25x30 eller format som ett hjärta. Grädda i 125 grader mitt i ugnen i 1,5 timme. Låt svalna.

2. Gör undertiden smörkrämen. Rör ihop äggulor, vetemjöl, socker och grädde i en kastrull på svag värme. Rör hela tiden tills krämen tjocknar. Klicka i smöret, vaniljsocker och salt. Rör om tills smöret smält och krämen är jämn och slät. Låt svalna.

3. Vispa grädden och skiva jordgubbarna.

4. Bred smörkrämen på marängbottnen. Bred över grädden och garnera med jordgubbarna. Servera och njut!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar