onsdag 11 juli 2012

Päronkomplott blev päronkompott

Jag jobbar i ett växthus med tillhörande gårdshandel. Där säljs närproducerad rapsolja, egenupptagna grönsaksplantor, hembakat bröd och massvis med smaskig frukt och grönsaker som är i säsong för tillfället, för att nämna några av godbitarna som finns att köpa. Det är super mysigt! Frukt och grönt är som alla vet färskvaror och håller väldigt begränsad tid, så när jag stod och handlade ytterligare en kasse med växter innan jag slutade, jag vågar inte räkna efter vilket nummer i raden det är nu, så passade min fina chef på att smuggla ner en väl tilltagen påse med päron som sjöng på sista refrängen. Jag försökte protestera men hon menade på att det krävs många päron när man ska göra päronkompott. Och lydig anställd som jag är så vågade jag ju inte göra annat när jag kom hem - men inte var jag särskilt ledsen för det! Det är rent oförskämt all den mat som slängs varje dag och det är ett mål jag vill sätta upp för mig själv - att bli bättre på att ta hand om det som finns i köket innan det blir dåligt istället för att ständigt gå och köpa nytt.

Ingredienser:
(2 personer)

400 g päron
1,5 msk citronjuice
1,5 msk strösocker
0,5 dl vatten
0,5 vaniljstång
1 msk färskriven ingefära

tillbehör:
vaniljglass

Gör så här:

1. Dela päronen i mindre bitar och lägg i en kastrull. Pressa i citronjuice, strösocker, vatten och skrapa ur en halv vaniljstång. Lägg även i stången. Skala och riv en matsked ingefära och lägg i.

2. Låt småputtra tills päronen är mjuka. Låt svalna något.

3. Plocka upp vaniljstången och servera päronkompotten med en kula vaniljglass. Mums!

2 kommentarer:

  1. Ser supergott ut! Och att ta hand om det som man redan köpt hem istället för att slänga och sedan köpa nytt låter som min melodi, mer av det =) kram kram

    SvaraRadera
  2. Ja, det vet jag att du är duktig på - inspirerande tycker jag! Roligt att utmana sig själv också och göra det bästa av det man har, blir ofta förvånadsvärt gott! Man slänger alldeles galet mycket mat. Kraam

    SvaraRadera