tisdag 24 juli 2012

Inlagda körsbär i rom

Vad är det för skillnad på körsbär och biggaråer? Jag har försökt att få lite klarhet i det här och det jag har kommit fram till är att biggaråer är en slags körsbär som ofta kallas sötkörsbär. Det är även oftast biggaråerna som säljs i butik och som ingår i många recept även om de nämns som körsbär. Alltså: biggaråer är söta och körsbär surare. Om någon har andra uppgifter så är ni mer än välkomna att dela med er av dessa! Det här är mina egna slutsatser efter egen utförd forskning :)

Jag hittade i vintras ett recept på inlagda körsbär som såg så läskande ut. Det rekommenderades även att serveras till grillat kött och kanske även till en mustig gryta vill jag minnas eller så är det bara vad mina egna smaklökar minns att de suktade efter då lite fruktigt sött till det salta. Men då var det ju såklart inte säsong för körsbär, så jag lovade mig själv att komma ihåg det till sommaren då bären återkommer, och här är vi nu! Tro sjutton att jag inte hittar receptet nu när jag äntligen behöver det!! Jag har gått igenom varenda mattidning och receptbok jag har och det kan jag lova är en gedigen hög. Ett recept hittade jag, och kanske att det är det, men det ser inte ut som jag minns det. Så istället blev det såhär! Lagen smakar som romrussin, alltså helt galet gott att dricka som likör. Körsbären kan användas i desserter, till glass och som tidigare nämnts till grillat och grytor. Vill man inte att lagen ska innehålla alkohol låter man den bara värmas en stund och vill man ha en vuxnare smak tillsätter man rommen först efteråt.

Ingredienser:
(4 portioner)

500 g körsbär
1 vaniljstång
3 dl strösocker
2 dl vatten
2 dl mörk rom
1 dl skållade mandlar
ev. natriumbensoat

Gör så här:

1. Häll socker och vatten i en kastrull. Skär en skåra i vaniljstången och skrapa ur kärnorna, men lägg även i vaniljstången så att den får kokas med.

2. Låt koka upp så att sockret löses upp. Lägg i körsbären och låt sjuda under lock i 25 minuter. Låt de skållade mandlarna och rommen (om du vill ha den barnvänlig) koka med de sista minutrarna. Rör även i lite natriumbensoat om du har tänkt låta körsbären stå ett tag så att de håller längre.

3. Häll nu på rommen om du inte redan gjort det. Häll lagen på väl rengjorda och varma burkar och förslut genast. Var noga med att körsbären täcks helt av lagen. Förvara svalt och mörkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar