söndag 15 juli 2012

Frestande fläderblomssaft

Förlåt mig för jag har syndat, det är nu dags för sommarens första bekännelse. Längtan efter flädersaft blottade tjuven i mig. Eftersom jag än så länge har brist på fläderträd på min egen mark så var ju detta hinder helt enkelt tvunget att lösas. Längs med varje väg jag färdades på så blomstrade de läskande och retfullt då jag passerade. Molnen hängde mörka och hotfulla över oss. Vi visste både jag och dem att nästa piskande regn skulle betyda slutet för vår fläderlycka. Så en mörk, blöt kväll när hundpromenaden nalkades drog vi kappan tätt om oss och smög ner i närmaste park där jag på förhand hade spanat in massvis av blommande fläderlyktor i träden. Det riktigt lös om dem! Några plockade klasar senare gick jag med en klump i magen och dåligt samvete hem. Även om ingen ens skulle märka att ett ringa antal saknades så vet jag efter mina år på park att man absolut inte får plocka så. Fläderblomssaften blev trots sitt olovliga innehåll galet god och kanske just därför lite extra frestande.

Fläderblommor går utmärk att frysa vilket möjliggör fläderlycka närhelst man önskar!
Och skulle man nu mot förmodan inte hunnit plocka blommor (kan fortfarande finnas några sena klasar kvar, men var noga och bara plocka där du vet att det är riktig fläder då det finns giftiga sorter som är väldigt lika i blomman. Är du osäker så vänta med att dricka saften tills du kan se att bären där blommorna plockats är svarta) så kan man även göra flädersaft på fläderbär som är mogna om några veckor.

Vill man förlänga hållbarheten på saften så är ett tips att frysa in en del av saften i en pet-flaska.


Ingredienser:
(ca 2,5 l saft)

30 fläderblomsklasar
2 citroner, gärna ekologiska
2 l vatten
2 kg strösocker
4 tsk citronsyra

Gör så här:

1. Skölj försiktigt klasarna och plocka bort eventuella insekter. Skölj citronerna noga och skiva dem. Lägg blomklasar och citron i en stor bunke.

2. Koka upp vatten, socker och citronsyra.

3. Häll försiktigt lagen över blommorna.

4. Täck bunken och låt stå kallt i en vecka och dra.

5. Sila saften och tappa upp på väl rengjorda flaskor. Förvara mörkt och svalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar