måndag 22 oktober 2012

Kronärtskockssoppa med parmachips och parmesansticks

Hösten har tågat in och så har också soppan gjort i köket, äntligen! När jag beställer pizza väljer jag oftast någon med kronärtskocka och tyvärr är det kanske enda tillfället den äts trots att jag gillar smaken skarpt. Smaken av kronärtskocka får det att kittla behagligt på tungan, som ett paket man börjat öppna och vill se mer av.

Ingredienser:
(4 portioner - ca 35 min)

2 burkar kronärtskockshjärtan (400 g)
1 gul lök
1 kruka persilja
1 msk smör
2 msk grönsaksfond
5 dl vatten
5 dl matlagningsgrädde
salt & peppar

4 skivor parmaskinka

2 smördegsplattor
1 dl riven parmesan
1 ägg

Gör så här:

1. Skala och hacka löken. Plocka och hacka persiljan grovt. Fräs i lite smör tills löken blivit glansig.

2. Häll av kronärtskockorna och skär i lite mindre bitar. Lägg i pannan med löken och fräs i några minuter. Tillsätt fond och vatten. Låt koka i ca 8 min.

3. Ta bort från plattan och mixa i en blender eller med en stavmixer. Vill du ha den helt slät bör den silas.

4. Häll tillbaka i kastrullen och tillsätt grädden. Låt koka upp och smaka av med salt och peppar.

5. Sätt ugnen på 225 grader. Lägg skinkbitarna på bakplåtspapper och rosta i ca 5-7 minuter.

6. Tina smördegsplattorna och skär i strimlor ca 2-3 cm breda. Pensla med ägg och strö över parmesan på båda sidor. Grädda på bakplåtspapper i ugnen i ca 8-10 minuter tills de har fått fin gyllene färg.

7. Servera soppan med parmachips och parmesansticks!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar