måndag 5 november 2012

Avhuggna fingrar kakor

Det gick knivigt till för fingerfärdiga händer idag i köket. Typiskt när jag för en gångs skull hade målat naglarna. Kanske inte ser ut som de mest aptitliga kakorna, men helt klart en stämningshöjare för den som får iakttaga reaktionerna från andra.

Tänk på att forma fingrarna väldigt smala då de sväller i ugnen. Jag tyckte att jag hade gjort mina smala, men fick trots det knubbiga fingrar, så smalare än smala är att rekommendera. Jag tyckte nästan att de var läskigare utan naglack, men effektfullare med. För att de verkligen skulle se avhuggna ut bröd jag av änden på fingret innan jag doppade den i blod.


                                                                          Olycka

                                                                       Nylackerade
                                                                     Gräddade
                                                                     Ogräddade

Ingredienser:
(25-30 fingrar)

125 g smör, rumsvarmt
1 1/4 dl florsocker
1/2 ägg
3 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk vaniljsocker
1/4 tsk salt
25-30 st skållade mandlar
ev. någon smaksättare om man vill (droppar eller krydda)

äggvita
florsocker
röd karamellfärg

Gör så här:

1. Vispa ihop smör, florsocker och ägg.

2. Blanda mjöl, bakpulver, vanilsocker, salt och eventuellt någon smaksättare (är det droppar bör dessa blandas med smörsmeten). Rör i mjölblandningen lite i taget tills det blir en deg. Låt vila i kylen i 30 minuter.

3. Sätt ugnen på 160 grader. Forma degen till smala fingrar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Sätt fast en skållad mandel som nagel och gör fingerveck med en kniv.

4. Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter.

5. Blanda ihop lite äggvita med florsocker och röd karamellfärg. Pensla på som naglack och/eller blod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar