onsdag 7 november 2012

Köttfärsås och spaghetti - My way

Något så banalt och vardagligt som köttfärsås och spaghetti kan vara så himmelst gott! Jag föddes i mitten av 80-talet och den här rätten måste väl vara vad min generation främst är uppfödd på tillsammans med tacos, pannkakor och korv med bröd. Jag och min bror var såklart aldrig överens om vilken pasta som skulle serveras till. Jag ville ha spaghetti och han ville ha makaroner. Mamma med ett hjärta av guld (och less på tjafset) gjorde ofta både delar, något jag inte helt ser mig själv kompromissa om - det är ju såklart spaghetti som gäller!

Alla gör sin köttfärsås på sitt sätt och förmodligen även olika från gång till gång beroende på vad som finns hemma. Jag tycker om när den är fyllig i smaken vilket den blir när den får koka länge och behöver då inte heller redas eftersom den reduceras under kokningen. Basen är av tomatsmak och jag har gärna diverse svamp i, oftast champinjoner när det inte är säsong för annat. På toppen vill jag ha rikligt med färskriven parmesan, en god grönsallad och varför inte lyxa till det med ett glas rött till. Det här är min tolkning av köttfärsås idag - så som jag vill ha den!



Ingredienser:
(4 personer)

500 g blandfärs
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 krm chiliflakes
300 g svamp
1 burk hela cocktailtomater i sås á 400 g
2 msk tomatpuré
1 tsk dijonsenap
2 lagerblad
0,5 dl chili sauce
1 stänk oxfond
1 dl vatten
torkad oregano
salt
peppar
smör eller olja till stekning

400 g pasta, gärna bavette
färsk parmesan
grön sallad

Gör så här:

1. Skala och finhacka den gula löken. Skala vitlöken och krossa den med bredsidan av kniven. Hetta upp lite matfett i en gryta och stek löken glansig på medelvärme. Tillsätt chili och skivad svamp. Bryn tills svampen släppt ifrån sig mycket av vätskan, fått lite färg och blivit mjuk. Lägg i en skål.

2. Bryn färsen i lite matfett och blanda sedan i lök- och svampblandningen.Rör i tomatpuré, dijonsenap, ett stänk oxfond och lite oregano. Häll i cocktailtomaterna på burk, vatten och lagerblad. Låt puttra på låg värme under lång tid, gärna två timmar. Rör om då och då. Häll i chili sauce och låt puttra lite till. Smaka av med salt och peppar.

3. Koka pasta enligt anvisningarna på förpackningen.

4. Servera köttfärsåsen med pasta, färskriven parmesan och en god grönsallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar