måndag 30 juni 2014

Angry Bird tårta!

En fin vän fyllde år i lördags och jag beslutade att överraska med en tårta dagen till ära som substitut för en köpt present, det här kändes personligare. Han älskar att spela Angry Birds, och av vad jag förstår så kan det tydligen skapa ett visst beroende. Det florerar mycket bakabilder på nätet och när en Angry Birds-tårta dök upp så blev jag väldigt inspirerad att prova. Jag har aldrig direkt arbetat i sugarpaste, annat än vid tillverkning av rosor, så det här blev en utmaning. Jag tvivlade inte på att slutresultatet skulle bli bra, men kände mig väldigt osäker på hur sugarpasten skulle bete sig mot underlaget. Mina farhågor besannades ganska så kort tid efter överlämnandet av tårtan, men den hann överlämnas till födelsedagsbarnet innan Birdens ansikte sakta men säkert krackilerade och förvreds i ett plågat uttryck. Jag gissar att det var fukten i grädden och fukten utomhus i form av ösregn (dock inte direkt på tårtan) som fick sugarpasten att ge sig ut på glid.

Fyllningen bestod av midsommartårtan som vi brukar göra, med en tre-lika-tårtbotten som tillägg. Alltså: två lager tårtbotten, ett lager marängbotten, två lager färska jordgubbar, två lager med smörkräm och grädde vispad med vaniljfrön in emellan och även spacklad med. Vid tillverkning av självaste tårtan så gick nog det mesta fel. Jag var så trött och disträ att jag till och med tog ut den superheta plåten ut ugnen med bara en tunn handduk - aj! Man ville bara gråta när man kom in i köket och såg massakern som hade utspelats där. Resultatet blev dock väldigt väldigt gott, till slut! Men jag kan rekommendera att servera tårtan ganska så snart efter färdigställandet. Jag lade tårtan dagen innan och klädde den strax innan avfärd. Övning ger färdighet, så jag gissar att mitt nästa alster kommer att flyta på betydligt bättre.


Ingredienser:

Tre-lika-bottnar:

8 ägg
lika stor volym strösocker
lika stor volym vetemjöl ( eller hälften potatismjöl)
3 tsk bakpulver

Marängbotten:

2 äggvitor
1,5 dl strösocker
2 droppar ättiksprit
1,5 dl Rice Crispies

Fyllning:

4 äggulor
1 dl strösocker
3 msk vetemjöl
1 dl grädde
125 g smör
1 tsk vaniljsocker
1/2 krm salt
ca 3 dl vispgrädde
vaniljfrön
0,7 l jordgubbar

Täcke:

ca 4 dl vispgrädde
röd sugarpaste
svart sugarpaste
vit sugarpaste
gul sugarpaste (fanns inte när jag handlade så jag använde gul marsipan)
florsocker

Gör så här:

Tre-lika-tårtbottnar:

Häll 8 ägg i ett glas. Häll lika mycket socker och mjöl i två likadana glas. Vispa ägg och socker pösigt. Sikta och rör försiktigt ner mjöl blandat med bakpulver. Smörj en 24 cm form med höga kanter med smält smör och bröa med antingen kokos, mjöl eller ströbröd. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 45 minuter på 175 grader. Låt svalna innan tårtan delas.



Marängbotten:

Vispa äggvitor lite skummigt och tillsätt sedan sockret lite åt gången. Vispa tills marängen är glansigt vit och kan hållas upp och ned utan att den rinner. Rör i ättiksprit och rice crispies. Forma till en rund botten på med bakplåtsklädd plåt. Grädda mitt i ugnen på 125 grader i 1,5 timme. Låt svalna.

Smörkräm:

Rör ihop äggulor, mjöl, grädde och socker på låg värme tills krämen börjar tjockna. Rör hela tiden så att krämen inte bränner eller klumpar sig. Rör i smör, salt och vaniljsocker. Rör om tills smöret smält och krämen är slät. Låt svalna.

Vispa grädde och skiva jordgubbar. Rör ner lite vaniljfrön i grädden.

Montering:

Ta en halva tårtbotten och bred på smörkräm och toppa med skivade jordgubbar. Bred över lite grädde. Lägg på marängbottnen och upprepa fyllningen ovanpå. Lägg den andra halvan med tårtbotten. Klä in hela tårtan i grädde. Låt stå i några timmar.

Innan färdigställning så gör en jämn kulle med grädde på toppen. Alla kanter kommer att synas genom täcket så var noga. Kavla ut sugarpasten på ett bord pudrat med florsocker och pudra även kaveln. Var noga med florsockret, annars så klibbar pasten fast. Sugarpasten torkar snabbt så försök att förbereda så gott det går inför varje moment. Vi stansade ut ögon med glas och pupillerna med baksidan av en tyll. Allt annat skars ut med kniv på fri hand. Tuppkammen fästes med tandpetare och ögon och näbb limmades med lite vatten. Jag gissar att klister gjort på florsocker och vatten hade gått bra också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar