onsdag 25 juni 2014

Örtgazpacho

En grön och supernyttig örtgazpacho fick bli soppämne nummer två på buffén. Det kändes onödigt att chocka gästerna genom att berätta om alla nyttigheter den innehöll, så jag valde istället den anonyma välgörande vägen att medvetet stärka dem i smyg. Jag serverade mina två gröna soppor i en uppsjö av olika arvgods jag hittade i skåpet i sommarstugan. Riktigt charmigt! Gazpachon var om möjligt ännu godare dagen efter, och förmodligen väldigt nödvändig då också. Ersätter man vitvinägern med enbart citronjuice så gissar jag att den blir totalt rawfood med.



Ingredienser:

2 gröna paprikor
500 g gurka
1 vitlöksklyfta
1 dl basilika, färsk
1 dl persilja, färsk
3/4 dl oregano
1 ask smörgåskrasse
1 1/2 msk vitvinsvinäger
2 1/2 msk olivolja
salt
svartpeppar
ev. citronjuice

Gör så här:

1. Kärna ur paprikorna och skär i mindre bitar.

2. Mixa alla ingredienser och smaka av med salt, svartpeppar och eventuellt lite citrinjuice. Garnera med lite krasse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar