onsdag 25 juni 2014

Midsommarafton 2014

Så har nu midsommarafton 2014 firats och vi har nu ett år på oss att vila oss i form inför nästa. Vi firar alltid midsommar i sommarstugan och så även i år. Partytältet restes i början på veckan, något vi var väldigt nöjda med när ösregnet kraftfullt föll dagen innan festligheterna skulle ta vid. Bland det roligaste jag vet i samband med midsommar är att planera buffén. Veckan innan samlade jag ihop en gedigen hög av gamla midsommarnummer av diverse mattidningar och lämnade färgglada lappar vid intressanta uppslag. Vissa favoriter återkommer varje år och utöver det välkomnas nyheter med öppen famn. Det tråkigaste är att behöva begränsa sig. Det är såklart smidigast om det blir en mix av rätter där flertalet kan förberedas dagarna innan. Tyvärr jobbade jag väldigt intensivt i år veckan innan så de flesta göromål fanns dock kvar och väntade på att göras på självaste aftonen. Tur att det är så roligt! I år lade jag vikten på att buffén skulle kännas somrig och läcker. Det tycker jag att jag lyckades bra med!


Utöver de rätter som fanns på buffén (recept nedan) så bjöds det på en ostbricka med smaskiga ekologiska sesamsticks och fikonkonfit. Det fanns en somrig grönsallad med rosésallad, mandolinad polkabeta, grönt äpple och morotsgirlanger. Färskpotatis bjöds det såklart på. Många gäster hade med sig olika sorters sillar som dukades upp tillsammans med gräddfil, gräslök och rödlök. Min kära mamma hade även gjort en form med potatis, matjesill, ägg och över det häll brynt smör och lite gräslök, vilket är galet gott. Jag gjorde även en somrig mousserande fläderbål som var fylld med färgglada frukter. Till dessert blev det marängtårta med smörkräm, grädde och jordgubbar. Den är bäst! Det var stor besvikelse dagen efter när vi insåg hur lite det fanns kvar. Efter desserten bar det ner till logen som firade sitt 57:e midsommarfirande. Några danser tog jag mig igenom i den mest fantastiska takten. Det bästa med att gå och lägga sig framåt småtimmarna är att man inte har så långt kvar till frukostbuffén som består av diverse rester. Det var stor besvikelse när jag insåg att jag började bli mätt redan efter första tallriken.

Jag önskar er alla en fantastisk sommar och hoppas att den bjuder på massor av smaskiga smaker!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar