onsdag 13 februari 2013

Fettisdagen

Fettisdagen - äntligen dags för årets första och sista semla (med undantag för några minisemlor som bara var tvunget att provsmakas på jobbet). Min ambition var att baka egna små gräddiga skapelser, men när jag bortskämt blev bortbjuden på flera fikor igår så tyckte jag att det räckte mer än väl. Man kan baka själv, men på fettisdagen är det den enda köpta semlan på året som gäller - och i min stad är det Einars semla där mandelmassan är blandad med vaniljkräm, perfekt avvägt som gäller! Och en sådan fick jag igår! Förr hade jag svårt för mandelmassa, men upptäcker till min förvåning att jag tycker mer och mer om det. Är det smaklökarna som beslutat att bli vuxna?! Till min fördel då det innebär att jag kan uppskatta fler smaker...eller ger man avkall på någon annan smak i samma stund? Får hoppas att det inte är så.

Fettisdagen har även kallats den vita tisdagen. Passande på semlan som innehåller vitt mjöl, vitt socker och vit grädde. Så nu är det fasta som gäller, eller?! Eller inte!

1 kommentar:

  1. Mmmmmums! En av mina absoluta favoriter, en svensk semla....önskar att jag också hade kunnat kvista iväg till Einar´s och köpa en...eller tre....
    Njut för mej med och lova att äta semla en gång till!

    SvaraRadera