torsdag 14 februari 2013

Kale Aid - en grön dunderdrink!

Månadens Buffé tidning ramlade välkommet ner i lådan igår. På första sidan jag slår upp ser jag en bild på en grön drink. Intrycket jag får är en blandning av gift och hälsa - alltså en perfekt kombo mot elaka förkylningsbaciller. Förgifta dem och ge mig hälsa! Att det är gott och organiskt är också ett stort plus! Det märks så tydligt att kroppen glädjs av rent och relativt obehandlat grönt. Den vet att det är bra långt innan jag vet det! Det är fint att man ibland tar sig tid att lyssna på sin kropp, den uttrycker alltid väldigt tydligt vad den vill ha och inte vill ha. Och det är ju egentligen den symbiosen vi strävar efter..det är bara hjärnan som agerar bråkstake på vägen.

Ingredienser:
(1 drink)

2 dl färsk babyspenat
1 grönt äpple, ex. Granny Smith
1 stjälkselleri
10 cm gurka
1 tumstor bit ingefära
2 msk färskpressad citronjuice

is

Gör så här:

1. Skär selleri, gurka, äpple och ingefära i små bitar.

2. Mixa bitarna tillsammans med spenaten med hjälp av en stavmixer. Sila sedan juicen igenom en finmaskig sil. Tryck med baksidan av en sked så att så mycket vätska som möjligt kommer med. Blanda med citronjuice.

3. Servera i ett glas med is! (fruktköttet som är kvar i silen går givetvis jättebra att äta! Pressa över några droppar citron och mumsa i dig resten av gottigheterna)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar