måndag 18 februari 2013

Rostad majssoppa

På en After work buffé på jobbet för några veckor sedan gjorde min chef en rostad majssoppa som jag blev väldigt förtjust i. Jag frågade henne ungefär hur hon gjort och det här är mitt exemplar av soppan. Mycket gott tycker jag! Varför inte göra den som förrätt till tacosen?!

Ingredienser:
(ca 4 portioner)

2 burkar majs á 198 g
3 dl grädde
2 dl vatten
1 kycklingbuljongtärning
en nypa cayenne
salt och peppar

1 pkt bacon
persilja
nachochips eller krutonger

Gör så här:

1. Rosta majsen i en torr panna på medelvärme. Majsen ska bli gyllene med dragning åt brunt, men inte bränd. Mixa majsen slät med en stavmixer.

2. Häll i grädde, vatten, cayenne och buljongtärning och rör om. Låt puttra i några minuter. Smaka av med salt och peppar. Mixa soppan igen om majsen inte blivit helt slät.

3. Stek baconet knaprigt i små bitar och låt rinna av.

4. Servera soppan med knaperstekt bacon, persilja och några krutonger eller nachochips om man önskar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar