fredag 22 februari 2013

Mormors apelsinsaft

Nu när apelsinerna är som finast och billigast är det perfekt tid att göra apelsinsaft. Om några veckor, kanske till och med dagar, så är säsongen över. Man ska använda de små, söta navelina apelsiner som ofta säljs i nät. Den läckert solnedgångsröda tuttifruttifärgen får man genom att använda blodapelsin i saften. Ju rödare skal på blodapelsinen ju rödare färg på köttet och desto rödare färg på saften.

Den här saften är min mamma uppväxt med och jag fick smaka den några gånger som barn. För ett tag sedan så bestämde sig jag och mamma för att leta fram mormors och gammelmormors höjdarrecept för att provlaga dem tillsammans. Jag vet att min kvinnliga släktlinje var mycket duktiga kreatörer i köket och det känns lite som att göra sin egen historieresa i köket och som jag är övertygad om kommer bistå mig med nya lärdomar. Dessutom väldigt roligt projekt att göra tillsammans med min fina mamma! och tur att jag har henne för jag hade nog aldrig själv kunnat lista ut vad som står i dessa snirkligt välskrivna recept!


Ingredienser:

4 kg navelina apelsin
1 kg blodapelsin
3,2 kg strösocker
60 g citronsyra
2 l vatten

Gör så här:

1. Tvätta apelsinerna och skala av apelsinskalet tunt med en potatisskalare utan att få med det vita.

2. Koka upp vatten och häll över apelsinskalen. Tillsätt socker och citronsyra. Rör och och låt svalna.

3. Pressa apelsinera och häll i juicen i lagen.

4. Sila saften och häll upp på väl rengjorda flaskor.

1 kommentar:

  1. Tack för det!
    Detta ska jag testa! Här har jag fortfarande mycket god tillgång på apelsiner ett bra tag till, väntar på att de ska bli riktigt superbilliga - snål som jag är! ;)
    Har genom åren hunnit prova ett antal apelsinsaftsrecept men ett till är alltid välkommet!
    Väldigt vacker färg har den ju också....

    SvaraRadera