måndag 11 februari 2013

Ananas- och kokospaj med romgrädde

Ananas är semester för mig, det smakar aldrig samma eller lika mycket hemma. De vackert utskurna ananasbitarna jag åt på långa grillpinnar på kajen i Phuket i väntan på båten som skulle föra mig vidare till Lanta. Ovan vid värmen satt jag där blek, med alldeles för mycket kläder på mig efter flygresan, aningen trött, men framför allt förväntansfull. Att vara på väg någonstans. Det är så påtagligt när man reser. Varje dag livet ut är man på väg någonstans, men med ryggsäcken packad med det viktigaste och då fötterna bokstavligen förs framåt på nya marker så känns det på riktigt, man kan ta på det.

Ananaspaj är bland de godaste pajerna man kan göra, om jag får välja. Det här är min Karibiska tolkning - ananas, kokos och rom. Romgrädden kan likväl bytas ut mot romglass.

Ingredienser:
(1 paj - ca 1 h)

150 g smör
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

400 g avrunnen krossad ananas
2,5 dl créme fraiche
0,5 dl strösocker
en knivsudd vaniljpulver ex.Bourbon äkta ekologisk vanilj
1 msk Malibu
1 dl kokosflingor
2 små ägg

3 dl vispgrädde
el. 0,5 l gammaldags vaniljglass
en skvätt mörk rom

Gör så här:

1. Smält smöret. Blanda de torra ingredienserna till pajskalet i en bunke. Häll i smöret och arbeta ihop till en deg. Tryck ut i en pajform. 24-26 cm. Låt stå kallt i 10 minuter.

2. Sätt ugnen på 175 grader.

3. Låt ananasen rinna av ordentligt. Blanda med créme fraiche, socker, vaniljpulver, ägg, Malibu och kokos. Häll i pajskalet.

4. Grädda i mitten av ugnen i ca 30-40 minuter. Färgen ska vara gyllene och smeten "stannat".

5. Vispa grädde och skvätt i lite rom och rör om, alternativt vaniljglass. Servera och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar