tisdag 22 januari 2013

Nigirisushi - My way

Sushi tillhör helt klart en av mina favoriträtter. Köper jag take-away så blir det helst och oftast sushi. Att göra egna sushi har stått på min "Vill-göra"-lista länge, men har på grund av min bristande handlingskraft fått stå tillbaka för andra lägre prioriterade saker som istället utförts. När min före detta kollega och nära vän skulle komma på lunch härom dagen dagen passade jag på att komma till skott. Vi brukade alltid gå och äta sushi på lunchen om vi ville ha lite kvalitetstid på tu man hand. Eftersom det var min första gång började jag med vanliga nigirisushi. Fördelen när man lagar själv är ju att man kan toppa dem med det man tycker bäst om. Som havsälskande västkustbo var valet lätt - havskräftor, färska räkor och rökt makrill...men även några vegetariska favoriter avokado och mango!

Ingredienser:

500 ml sushiris
600 ml vatten
60 ml risvinäger
30 ml socker
några nypor salt

avokado
mango
färska räkor
rökt makrill
havskräfta

wasabi
inlagd ingefära
soja

Gör så här:

Sushiriset:

Det är viktigt att riset inte blir för mjukt, inte blir för hårt och blir riktigt kladdigt. 

1. Skölj riset ordentligt och lägg det sedan i en kastrull och täck med kallt vatten en bit ovanför risets kant. Låt stå och dra i 20 minuter.

2. Koka riset enligt instruktionerna på paketet.

3. Blanda vinäger, salt och socker i en kastrull och rör samman under uppvärmning så att sockret smälter. Låt svalna.

4. Lägg upp riset i en träskål med platt botten, eller en plastskål, undvik helst metall. Häll över vinägerblandningen och rör om försiktigt så att du inte mosar riskornen. Låt torka i några minuter.

Montering:

Forma små avlånga bollar av riset. Skär till längder av avokado och mango och lägg på. Skala räkor, kräftor och bryt loss bitar av makrillsköttet och placera ovanpå riset. Häll upp soja i små skålar och servera sushin med inlagd ingefära och wasabipasta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar