onsdag 23 januari 2013

Tom kha gai

Den här soppan, som i stora drag är kyckling i kokosmjölk, är nog bland det godaste jag har gjort på länge! Jag åt den ofta under mitt år i Thailand och den tillhörde favoriterna redan då. Just den här smakkombinationen av surt, hett och salt som så enkelt smälter samman i thailändsk mat kan jag verkligen sakna här hemma. Få thairestauranger erbjuder annat än vanliga försvenskade varianter. Just nu befinner sig mina föräldrar på min hemvistö där nere och jag kan ju inte förneka att jag är med dem i tanken och lever mig in i deras sinnesupplevelser genom mina minnen. Så vad passar inte bättre än att göra än lite thailändsk mat! Jag hade nog kunnat äta den här varje dag utan att tröttna.




Ingredienser:
(4 personer)

2 kycklingfiléer
2 x 500 ml kokosmjölk 100%
8 dl vatten
2 hönsbuljongtärningar
1 röd chilifrukt
5 limeblad
3 citrongräs (den vita delen)
1 msk färskriven ingefära
2 salladslökar
150 g skogschampinjoner
20 körsbärstomater
2 msk fisksås
0,5 dl färskpressad limejuice (ca 2 st)
koriander

4 portioner jasminris

Gör så här:

Koka riset enligt anvisningar på förpackningen.

1. Häll vatten, kokosmjölk och hönsbuljongtärningar i en kastrull.
2. Lägg i limeblad, citrongräs som krossats med baksidan av en kniv eller lite i en mortel och sen skivats tunt, färskriven ingefära och skivad chili.
3. Låt koka upp och sjuda på svag värme i 15 minuter.
4. Skiva undertiden champinjonerna, salladslöken och dela körsbärstomaterna i två delar. Skiva även kycklingen tunt.
5. Lägg i kycklingen och låt sjuda ytterligare fem minuter.
6. Lägg i champinjoner och tomat. Sjud någon minut till.
7. Häll i fisksås och limejuice och rör om.
8. Häll upp i skålar och strö över salladslök, koriander och eventuellt lite mer chili för den som önskar mer hetta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar