tisdag 14 augusti 2012

Fisksoppa som i Gallipoli

Igår begav vi oss på utflykt, jag och Gisela. Vi hamnade i Tanum på Bohusläns största loppis. Ja, den kanske är störst men även unknast och dyrast. No buy for me. Sen blev det ett stopp på Västerbys handelsträdgård vilket var betydligt mer trivsamt. Fina plantor, växthus och trädgårdskonst. Jag hittade bl.a. chokladmynta och vackra kreationer från Two faces som gör trädgårds- och inredningskonst i rost. Efter ytterligare några stopp vände vi mot Ljungskile och lunchade på laxbutiken. I deras omfångsrika glassbar fick jag äntligen, efter en sommars jakt, smaka på Sia´s nötcrémesglass som är ny för i år. Galet god!!

Och nu till saken, en uppsats senare...När vi beställde mat fanns det en hög med aktuella tidningar man kunde låna medans man väntade på maten. Perfekt tänkte vi och tog varsin så slapp vi prata mer med varandra. I en resetidning hittade jag det här receptet på en fisksoppa så som den görs i Gallipoli. Gallipoli är en kuststad vid Italiens klack. Jag älskar fisksoppa och jag älskar Italien, så den här var ju bara tvunget att provlagas så har åtminstone en del av mig varit där för en stund. Den är gjord på egen räkfond och fisken steks och läggs på toppen av soppan vid servering. Jag passade även på att lägga till lite bläckfisk. Så, äntligen, nog från mig, nu till det bästa - maten! ...bara en sak till - den blev supergod!!!

Ingredienser:
(4 personer)

0,5 kg musslor
1.5 l vatten
3 dl vitt vin
0,5 kg oskalade räkor
2 msk tomatpuré
3 gula lökar
2 selleristjälkar
3 vitlöksklyftor
0,5 tsk chiliflakes
4 sardeller
1 burk med hela körsbärstomater
4 skivor vitt bröd ex.ciabatta
500 g vit fiskfilé
olivolja till stekning
salt och peppar
ev. bläckfisk

Gör så här:

1. Skrubba musslorna så att de blir rena. Släng alla som inte sluter sig. Häll vatten och vin i en rymlig kastrull och lägg i musslorna. Låt dem sjuda i några minuter och släng sedan alla som inte öppnat sig. Sleva upp musslorna och spara spadet.

2. Skala räkorna. Fräs skalen i lite olivolja i en stor gryta. Rör i tomatpuré och låt fräsa i några minuter. Häll på musselspadet och låt sjuda i tio minuter. Sila bort räkskalen.

3. Skala och hacka gul lök, vitlök och selleri. Fräs dem glansiga och mjuka tillsammans med chilin i olivolja. Mosa sardellerna och lägg i dem. Tillsätt tomaterna och låt fräsa i ytterligare några minuter. Häll på musselspadet och låt sjuda i minst en halvtimme. Smaka av med salt.

4. Sätt ugnen på 150 grader. Ringla lite olivolja över brödskivorna och ugnsstek dem i ca 7 minuter. Gnid dem med en vitlöksklyfta.

5. Salta och peppra fisken. Stek filéerna i lite olivolja, några minuter på varje sida. De ska få lite färg, bli genomstekta, men inte torra.

6. Lägg bläckfisken i soppan och låt sjuda alldeles innan servering. Ligger den i för länge blir den seg.

7. Servera soppan med en bit fisk, skalade räkor, musslor och en skiva bröd. Mumma!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar