onsdag 29 augusti 2012

Smördegspaj med squash och mozzarella

Dessa pajer är verkligen perfekta när tiden tryter eller när det är mycket att fixa till kalaset. Just nu i skördetider är det ju dessutom otroligt tacksamt om man vill blanda olika sorters squash. Jag lyckades få med mig en liten gul från växthuset på jobbet och snart är mina egna redo att skördas, bättre än så blir det inte!

Ingredienser:
(4 personer - ca 25 min)

4 smördegsark
4 msk créme fraiche
1/4 lime
1 tsk socker
1 vitlöksklyfta
1 medelstor grön och gul squash
1 paket mozzarella
olivolja
flingsalt
svartpeppar
1 näve ruccola

Gör så här:

1. Lägg smördegsarken på en plåt med bakplåtspapper. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Blanda créme fraiche, saften av 1/4 lime, socker och en pressad vitlöksklyfta. Smaka av och komplettera om det behövs så att du får den balansen mellan sött och syrligt som du önskar.

3. Nagga smördegsarken med en gaffel och bred sedan på créme fraichen, men lämna 1 cm kant utan. Lägg på tunt skivade squashskivor. Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter tills de får gyllene färg.

4. Riv mozzarellan i bitar och lägg över. Ringla över olivolja, flingsalt och nymalen svartpeppar och dekorera med några ruccolablad. Servera genast!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar