onsdag 15 augusti 2012

Gammelmormors bästa jordgubbssylt

Den här sylten brukade alltid mamma göra när jag var liten efter vi hade varit på självplockning av jordgubbar. Sedan åt vi den med fjällfil till frukost. Den brukade oftast ta slut efter första frukosten för ingen i familjen fick nog. Godast är den när man använder små röda bär, de blir så söta och mosar inte till sig på samma sätt som stora. I konsistensen är sylten såsig, som jordgubbar i saftsås nästan.

Jag har alltid fått höra att det är viktigt att man använder syltbär när man gör jordgubbssylt och att det brukar vara särskilda rader när man är på självplockning. Jag och mamma åkte härrom veckan runt för att plocka. men på varje ställe vi kom till så hade de stängt eller så var jordgubbarna slut för dagen. Jag visste dock att de sålde syltbär på Kungsgatan så jag gick dit. Nej, där var man tvungen att köpa en hel back med bär och jag skulle ju bara ha ett kilo! Knepigt! Varför fick man inte köpa mindre? Så jag fick dagen efter tillfälle att fråga Kjell på Skafteröds bärodling när han i egen hög person kom och lämnade jordgubbar på jobbet om vad syltbär innebar. Han flinade lite och sa "du menar lite mindre fina bär?". Jaha, så det var därför man var tvungen att köpa en hel back, de ville bli av med de skavanka bären fort! Sen fortsatte han " det finns ju vissa sorter som lämpar sig bättre för syltning, söta sorter som Salsa och Polka brukar vara bra". Så nu vet jag det!


Ingredienser:
(ger ca 1,3 l sylt)

1 kg jordgubbar
750 g strösocker
1 krm citronsyra
2 1/2 krm bensoatsyra

Gör så här:

1. Skölj jordgubbarna och snoppa av dem. Lägg i en bunke och häll över sockret. Låt stå och dra hela dagen, eller över natten.

2. Koka upp dem i en kastrull och skumma av dem väl.

3. Rör ut citronsyran och natriumbensoat i lite av syltvätskan så att de löser sig. Häll sedan ner i sylten.

4. Häll upp på väl rengjorda, varma burkar och förvara kallt. Ett gammalt tips är när burkarna är rengjorda, ställ in dem i ugnen i några minuter så blir de både varma och steriliserade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar