söndag 19 augusti 2012

Mousserande fläderbål

Tanken på bål fick mig att fullkomligt välta härrom dagen. Jag blev som besatt efter att uppfylla detta båltomrum som infunnit sig sedan tonåren. Vi brukade alltid göra bål på midsommarafton förr som välkomstdrink, festligt och gott! Sen var det någon midsommar som bålen bokstavligt golvade mig tidigt på kvällen. Vill minnas att jag var ganska ung, arg och tom i magen. Ett lätt offer för en välblandad bål. Gör folk bål nuförtiden? eller var det en av höjdpunkterna på 90-talet? Ett måste i min bål är skivad carambola!! Det är så underbart vackert med gula stjärnor som flyter omkring i sitt söta lilla universum i skålen.

Till min stora glädje fick jag även möjlighet att använda min hemmagjorda flädersaft i den här bålen. Dekorera den med frukt och bär du tycker om. Det är ju ytterligare en födel med bål - man får både dryck och fruktsallad samtidigt!

Ingredienser:
(1,5 l)

1 dl koncentrerad flädersaft
5 dl fruktsoda
1 flaska vitt mousserande vin
isbitar

exempel på frukt:

carambola
apelsin
citron
vindruvor
kiwi
jordgubbar
lime
grapefrukt
hallon


Gör så här:

Blanda alla ingredienserna i en stor skål och fyll på med massor av isbitar. Servera genast och skåla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar