måndag 5 mars 2012

Bagels

Nu har jag vidgat mina brödbakningsvyer och det ska sägas att jag tyckte mycket om vart de förde mig. En väninna sov över och uttalade lyriskt hur gott hon tyckte det var med nybakat bröd. "Bagels" hör jag mig själv tillrättavisa henne, nästan lite sårad å brödets vägnar att inte bli identifierad för annat än kategorin bröd. Fotograferingen misslyckades dock, men det var inget att göra åt det för några minuter senare hade vi glupskt slukat dessa små smaskigheter.

Ingredienser:
(12-15 st)

1/2 pkt jäst (25g för söta degar)
5 dl vatten (37 grader)
2 1/2 tsk salt
1/2 brödsirap
ca 12-13 dl vetemjöl special

garnering:
sesamfrön, solroskärnor eller vallmofrön

Gör så här:

1. Smula jästen i en bunke eller assistent och rör ut med 37-gradigt vatten. Tillsätt salt, sirap och arbeta successivt in mjölet så att det blir en smidig deg som lossar ifrån kanterna.

2. Låt degen jäsa under bakduk i en timme i rumstemperatur eller 12 timmar i kylskåp.

3. Ta upp degen på ett mjölat bakbord och arbeta den en stund. Dela den sedan i 12-15 delar. Rulla ut varje del till ca 20 cm och fäst ihop dem som ringlar. Placera på en lätt mjölad plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa under duk i ytterligare 20 minuter.

4. Sätt ugnen på 225 grader och koka upp vatten i en vid kastrull. Tillsätt 2 msk socker i vattnet.

5. Koka ringlarna i vattnet några åt gången, ca 3-4 minuter. Flyter de upp kan man trycka ner dem lite lätt i vattnet eller vända dem så att de kokas på båda sidor. Ta upp med hålslev och upprepa med resten. Placera åter på plåten och strö över valfri garnering.

6. Grädda mitt i ugnen tills ringlarna har fått fin gyllene färg, ca 20 minuter. Låt dem kallna på galler under bakduk.

7. Dela bageln itu, bred på ett gott smör och lägg på önskat smaskigt pålägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar