torsdag 22 mars 2012

Råraka med löjrom och klassiska tillbehör

Lördagen bjöd på kalas både vad gäller sällskap, musik och mat förstås! Min sambo fick biljetter till Jill Johnsons show "Flirting with Disaster" av mina föräldrar i födelsedagspresent, och som självklart hade köpt till hela gänget. Vi samlades tidigt och gjorde mat tillsammans. Till förrätt blev det dessa supergoda rårakor med löjrom och andra tillbehör; till varmrätt blev det sparrisrisotto med pistaschgratinerad torsk; och till dessert blev det äggtoddy á la Mannerheim. Mätta begav vi oss till arenan och lyssnande till Jills ljuva stämma. Vi hann knappt innanför dörren innan vi sprang på henne, där hon stod och hälsade på sin publik. Både jag och min bror tjurade för att vi inte tog chansen att kramas och klämmas lite. Hon bjöd på en varm, personlig och uppriktig konsert. Jag lyckades tåra ögonen hela fyra gånger. Jag älskar hennes röst och hennes texter samt melodier lyckas ofta beröra mig i hjärtat. Alla sinnen var nöjda med kvällen!



Ingredienser:
(4 personer)

800 g potatis
1 tsk salt
50 g smör

80 g löjrom
1 rödlök
1 dl gräddfil eller lättcréme fraiche
1 knippe dill eller gräslök

Gör så här:

1. Skala och grovriv potatisen. Blanda med salt.
2. Forma fyra rårakor och stek i rikligt med smör på båda sidor. De ska vara gyllene, gärna lite frasiga och genomstekta.
3. Finhacka rödlöken.
4. Servera rårakan med en klick gräddfil, lite rödlök, en sked löjrom och en kvist dill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar