tisdag 13 mars 2012

Pannkakstårta med blåbär och mascarponekräm

Pannkakstårtan förvandlade vardagskvällen till ett festligt kalas. Anledningen? Ingen annan än att jag ville ha det och jag skulle aldrig våga säga nej till mig själv. Så istället för att smaka på min egen vrede njöt vi av en kalasmiddag. Och nästan ännu gladare var jag morgonen efter då jag lyxigt mumsade i mig resterande pannkakstårta till frukost. Pettson och Findus - släng er i väggen!


Ingredienser:

Pannkakor:
6 ägg
2,5 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 msk strösocker
6 dl mjölk
1 msk matolja
smör till stekning

Mascarponekräm:
250 g mascarpone
2 äggulor
0,5 äggvita
2 msk strösocker
skal av 1/2 citron

2 dl vispgrädde
1,5 dl blåbärssylt (av god kvalitet)
1 dl frysta blåbär (tinade)

Gör så här:

Pannkakor:
Knäck äggen i en bunke och vispa sönder dem. Blanda i mjöl, socker och salt och vispa till en klumpfri smet. Tillsätt mjölk och matolja och vispa till en jämn smet. Låt stå kallt i kylskåpet i minst 30 minuter. Stek pannkakorna i lite smör. Pannkakorna ska vara tunna, gyllene och lite lätt frasiga i kanterna (tycker jag). Två pannor halverar stektiden! Låt pannkakorna bli ljumna, eller svalna helt innan fyllningen läggs på.

Mascarponekräm:
Vispa äggulor och socker pösigt. Vänd ner mascarponekrämen lite i taget och vispa till en jämn och slät kräm. Vispa äggvitan för sig till ett vitt, ganska fast skum, och vänd ner i krämen. Rör i lite rivet citronskal.

Vispa grädda. Vänd ner ca 1 dl blåbärssylt i grädden. Varva blåbärsgrädde, mascarponekräm och blåbärssylt mellan pannkakslagren i önskad ordning. Toppa med ett lager med blåbärsgrädde och strö över lite blåbär. Servera och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar