söndag 1 april 2012

I romträsket

Ja, så var man där...Jag har alltid vetat att det skulle ske förr eller senare, men någonstans trott att det skulle bli senare, senare än nu. Det började med sangsom-soda drickande, som snart övergick i sangsom buckets, som nu fick mig att välja bok efter en humoristisk titel på en bok (i min mening), som när jag började läsa blev galet törstig genom allt prat om romdrickande och vips så var man där - fast i romträsket. Jag menar, vad kan man dricka annat än en rom och cola, eller cuba libre som den ofta kallas!




Ingredienser:
(1 glas)

2 klyftor lime
4 cl rom
10 cl coca cola
krossad is

Gör så här:

Fyll glaset med krossad is. Häll i rom och sedan cola. Rör om. Pressa limeklyftorna i glaset och lägg sedan ner skalen. Rör om. Skål!



Vad tycker jag om boken då?

- Ärligt talat så hade den inte varit särskilt rolig om jag inte druckit romen till. Boken är inte så fängslande som titeln föreslår. Det är en ganska så tragisk historia om män som är vilsna i världen och beter sig som svin, både mot sig själva och mot andra, män som saknar självinsikt. Jag tycker det är svårt att fängslas ordentligt då jag inte känner någon sympati för huvudpersonen. Boken skildrar obalansen mellan norr och söder, eller rika och fattiga om man så vill. Hur de med pengar (oftast vita) tar sig friheter på andras bekostnad, trots att de som i detta fallet är i kraftig minoritet. Den berör exploatering, turism, globalisering, alkoholism, makt, obalans, genus och mycket om att hitta sig själv och sin plats i världen, att hamna i osunda vanor och rutiner, att prata och planera mycket men aldrig skrida till verket och förändra sin situation. Det beskriver hur en förändring inte sker utav sig själv bara genom att byta plats. Man kommer inte till paradiset bara genom att förflytta sig till vad som tycks se ut som paradiset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar