tisdag 10 april 2012

Passionsmousse do Brazil

Vad vore livet utan passion?! Vill man ha mer passion i sitt liv så är den här moussen det perfekta tillskottet. Det är gott att passa på under vintern då passionsfrukten ofta är billigare. Passionsfrukten är mogen och saftig när den är skrynklig.

Ingredienser:
(6 personer)

14 mogna passionsfrukter
1 burk kondenserad mjölk (400 g)
3 dl vispgrädde

Gör så här:

1. Dela och gröp ur 12 passionsfrukter. Mixa i en matberedare eller med en stavmixer. Sila bort kärnorna. Använd baksidan av en sked så att så mycket fruktsaft passerar genom silen.

2. Blanda ner den kondenserade mjölken med passionsfruktsjuicen. Rör om tills all juice har absorberats.

3. Vispa grädden och vänd sedan ner i moussen så att allt blandas jämnt. Fördela moussen i portionsformar eller i en skål. Täck med plastfolie och låt stå kallt i kylskåp i minst två timmar.

4. Gröp ur de resterande passionsfrukterna och garnera moussen strax innan servering.

2 kommentarer:

  1. Rekommenderar du att man först mixar passionsfrukterna och sen silar de? Jag lyckades inte riktigt sila min innan... Svara gärna på min blogg eller via epost: camilla.e.s.svensson@gmail.com

    SvaraRadera
  2. Hej Camilla!

    Vad roligt att du hälsat på hos mig =)

    Jag mixade kärnorna först tillsammans med fruktköttet så att så mycket juice som möjligt frigjordes. Sedan silade jag bort kärnorna i en finmaskig sil så att juicen blev så slät och ren som möjligt. Det blev väldigt lyckat! Har du provat? Hur gjorde du?

    All lycka!

    SvaraRadera