onsdag 4 april 2012

Laxceviche med grapefrukt

Ceviche måste vara en av de tredigaste rätterna just nu. Alla möjliga olika varianter av denna rätt från Peru och Mexico syns i de flesta mattidningar och matprogram. Om jag har förstått det rätt så är det limemarineringen av fisken (-musslor eller skaldjur) och chili som är grundämnena i rätten. Jag anser mig inte särskilt trendig, men jag är nyfiken och de senaste månadernas (..eller kanske är det årens..)uppståndelse kring ceviche har pressat mina smaklökar till bristningsgränsen. Jag vill väl också smaka!

Ingredienser:
(2 cocktailglas eller 4 små portioner)

120 g laxfilé
1 lime
1 rosa grapefrukt
1 avkokado
0,5-1 röd chili
0,5 dl limebasilika eller basilika, finhackad
salt och peppar

Gör så här:

1. Frys laxen i 2 dygn, alternativt köp fryst laxfilé.
2. Tina laxen och skär i centimeterstora kuber. Lägg i en skål.
3. Knåda limen lite mot diskbänken innan den delas och pressar ut saften, så blir den saftigare. Häll saften över laxkuberna och låt stå och marinera i ca 1 timme.
3. Filéa grapefrukten och tärna avokadon. Finhacka chili. Mängd efter smak. Blanda allt med laxen. Vänd ner den finhackade basilikan. Smaka av med salt och peppar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar