onsdag 5 oktober 2011

Dags att smaka på andra bullar...



Inför gårdagens bulldag hade jag hittat alldeles för många spännande recept för att hinnas göra på en gång. Morgonen inleddes därför med roligt bullbak, ett perfekt sätt att starta dagen. Idag blev det supersmaskiga rombullar. Fyllningen var farligt god, inte långt ifrån att några bullar blev utan innehåll. Receptet på degen kan jag varmt rekommendera, bland de bästa jag gjort! Bra basrecept att utgå ifrån och så kan man välja fyllning själv om inte denna faller i smaken.

Rombullar ca 20st:

25 g jäst
3 dl mjölk (37 grader)
0,5 dl sirap (jag använde vit)
0,5 tsk salt
100 g smör (rumstempererat)
10 dl vetemjöl special, ca

Fyllning:

100 g smör (rumstempererat)
100 g mandelmassa (rivet)
3 msk rom
0,5 dl vaniljsocker
1 ägg (pensling)
lite muscovadosocker
Gör så här:

1. Smula jästen i bunken. Värm mjölken till 37 grader och häll den därefter över jästen. Blanda i sirap, salt och det rumsvarma smöret i små bitar.

2. Blanda i mjölet lite åt gången tills degen är smidig och lossnar från kanterna. Känn på degen med fingrarna. Den ska vara glansig, mjuk men inte kletig. För mycket mjöl kommer att göra den torr.

3. Låt jäsa under bakduk i 40 minuter.

4. Ta upp degen på ett bakbord och arbeta den smidig. Kavla sedan ut den i en 40x40 cm platta.

5. Blanda fyllningen: riv mandelmassan och rör ut den med smöret, vaniljsockret och romen. Bred sedan ut fyllningen över hela degytan.

6. Rulla ihop degplattan till en lång rulle och skär den sedan i 2 cm breda skivor. Lägg i pappersformar och låt jäsa i ytterligare 20 min.

7. Pensla ett uppvispat ägg på bullarna och strö lite muscovadosocker på mitten. Grädda i ugnen på 220 grader i ca 12 min tills bullarna har fått fin färg.

8. Servera och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar