onsdag 26 oktober 2011

Jamie Olivers spaghetti med räkor och ruccola

Det här är en av mina snabba pastafavoriter! Jag har tagit mig friheten att lägga till lite ingredienser som jag tycker om, men enkelheten i orginalet är väl så gott. Den går lika snabbt att göra som tiden det tar att koka pastan. Resultatet blir kryddigt och gott!

Ingredienser:
(4 port)

450 g spaghetti (eller Bavette som jag använde - en bredare spaghetti med lite mer stuns)
olivolja, extra virgin (för stekning)
2 vitlöksklyftor
1,5 röd chilifrukt, torkade och smulade (eller chiliflakes som jag använder ca 1 tsk)
400 g stora nordhavsräkor
vitt vin, ett glas
2 msk tomatpuré och/eller 6 soltorkade tomater (hackade)
1 citron (rivet skal och saft)
2 nävar ruccola
havssalt
svartpeppar, helst nymalen
ev. kronärtskockshjärtan och nyriven parmesan

Gör så här:

Koka upp pasta vattnet och salta lätt. Lägg i pasta och låt koka enligt föreslagen tid på förpackningen. Skala och hacka eller pressa vitlöken i en stekpanna med en väl tilltagen skvätt olivolja som värmts upp. Tillsätt chilin och rör om. Lägg i räkorna och låt dem stekas i någon minut drygt under omrörning. Rör i tomatpurén och de torkade tomaterna och häll samtidigt i vinet. Blanda samman och låt puttra i någon minut. Behövs mer vätska, häll över lite pastavatten eller tillsätt lite mer vin. När pastan är klar lägg den i såsen och rör om. Pressa över citronsaften, salta och peppra och blanda i en näve ruccola. Lägg på resterande ruccola och rivet citronskal vid servering. Lägg eventuellt på kronärtskocka och lite riven parmesan. Servera och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar