tisdag 18 oktober 2011

Kräftbröd gick på kräftkalas!

För några veckor sedan hade jag och några vänner ett litet kräftkalas. Efter att ha hittat ett spännande brödrecept så beslutade jag att bjuda kräftbrödet också. Allt hade kanske slutat lyckligt om inte jag låtit kräftan jäsa för länge (då jag i min naiva hjärna trodde jag skulle hinna handla lite under jäsningen) och om inte kräftan beslutat att ta med sig en fot istället för stjärt! För det var vad alla var överens om att den såg ut som. Jag trodde inte de menade det först, men när Annika senare under kvällen kom med naglacket i högsta hugg för att måla tånaglarna så gav jag upp. Lite charmigt blev det iallafall.


Du behöver:

50 g jäst
5 dl vatten
1/2 dl olivolja
2 msk honung
1 tsk salt
13 dl vetemjöl
1 äggula
2 russin

Gör så här:

1. Smula jästen i en bunke eller assistent. Värm vattnet till 37 grader och häll över jästen och rör tills den löser upp sig. Tillsätt olivolja, honung, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen smidig och tillsätt resten av mjölet tills den släpper från kanterna och inte klippar fast. Låt jäsa under duk i 30 min.

2. Knåda degen lätt på ett bakbord och dela den därefter i två lika stora delar. Forma en del till två mindre bollar och en stor. Gör likadant med andra delen. Forma en stor degboll till en stjärt genom att göra en rulle och klyv den längst ut. Forma två mindre bollar till klor på samma sätt.

3. Smörj en plåt med matolja eller använd bakplåtspapper. Lägg en stor boll på mitten och två små till följd (själva kroppen och huvudet). Lägg därefter stjärten längst bak och klorna framtill som armar. Ta små degbitar och forma "spröt". Låt jäsa i 30 minuter. Pensla kräftan med en äggula och tryck in russinen som ögon. Grädda i ugnen i 200 grader i ca 15-20 minuter. Jag fick inte plats med min kräfta på en plåt därför blev det en separat stjärt/fot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar