onsdag 19 oktober 2011

Himmelsk svartvinbärsjuice

Den här juicen är så vansinnigt god! Fyllig och smakrik. Jag bjöds på denna när jag bodde hos fina Malin i Uppsala under reaggefestivalen i augusti, och hon var vänlig att dela med sig av receptet. Jag skyndade hem och plockade bär och blad. Nu i efterhand ångrar jag bittert att jag inte gjorde dubbel sats och frös in i portioner för min laddning är såklart slut för längesedan. Men nästa år så!

Till en sats behöver du:

2 liter svartvinbär
3 liter svartvinbärsblad
7 dl socker
7 liter vatten

Gör så här:

Koka upp vatten och häll i sockret så att det löses upp. Häll i bär och blad och låt sjuda i någon timme. Rör om emellanåt och pressa sönder bären mot kastrullens kant eller med en stamp. Sila genom en saftsil och häll på rena flaskor eller i påsar för frysning. Drick och njut!

1 kommentar:

  1. Varför ska det koka så länge? Jag tänker på näringsvärdet.

    SvaraRadera