onsdag 14 december 2011

Lyxigt avslut på tredje advent

Söndagskvällen fick ett oväntat lyxigt avslut blandat med en traditionell julförberedelse: hummer, skumpa och tillagning av familjeglöggen. Min bror hade köpt med sig levande humrar som skulle få avsluta sina dagar i mina föräldrars kök. Fortfarande lite makabert i min bomullsvärld där alla ska få leva och slippa lida. Detta krockar dock stundvis med mitt matintresse eftersom många ingredienser har fått sätta livet till för att tillfredställa mina smaklökar. Efter den korta flygturen för humern från diskbänken till kastrullen så startade skräckfilmen, lite annorlunda för humern än för mig dock. Huvudet dök ner först. Jag hörde tystnaden för mitt inre och kunde inte andas. Då började den piska sin stjärt mot kastrulllocket. I mötet med det kokande vattnet hade den blivit röd likt Hulken blivit grön. I frenetisk ilska sprängde den gummit runt klorna och växte och växte och växte. Precis som Ursula expanderar och reser sig ur havet så lyfte humern bort locket med sina gigantiska klor och klev dramatiskt ut genom ångorna för att hämnas. Då blev det tyst och jag kunde börja andas igen.











Oturligt för dessa vackra djur att de ska smaka så gott!


Den sista flygturen. Kvar står det bisarra kösystemet i väntan på kastrullen. Efter första koket vände vi bort resterande humrar så att de skulle slippa se vad som hände.






Humern delades i halvor där halva åts naturell och där andra halva gratinerades.

Äggulor till gratinering.


Tillagning av den traditionella brännvinsglöggen som görs enligt det hemliga familjereceptet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar