tisdag 6 december 2011

Vinkokt surkål med bratwurst

Det blev en liten snabbtur förbi Tyskland nu på kvällningen. Det är så det får bli när man är seg i spakarna och totalt missar oktoberfesten. Det låter kanske inte så gott, men det är det verkligen! Bäst blir det om man har en riktigt kryddig korv och en god senap till; vi fick hålla tillgodo med whiskeysenapen som fanns i kylen, men det ska inte klagas över för den är god. Jag skulle verkligen vilja lära mig att äta dessa korvar, men efter min köttfria ungdomsperiod är det fortfarande vissa former av kött jag är sparsam med. Smakade dock och det ska erkännas att sambons bratwursts smakade betydligt bättre än mina skrynkliga sojachoritzos.


Ingredienser:
(2 personer - 25 min)

4 bratwurst (2 per person)
450 g surkål
1 msk smör
1 gul lök
1 äpple
1 dl vitt vin
1,5 msk kycklingfond
1 tsk strösocker
3 lagerblad
6 kryddpepparkorn

senap

Gör så här:
Skala och skiva löken fint. Skär äpplet i klyftor. Smält smöret och fräs löken glansig. Blanda i äpplet och rör runt i någon minut. Tillsätt surkål, vitt vin, kycklingfond och socker. Lägg även i lagerblad och kryddpepparkorn. Låt puttra i 20 minuter. Sätt ugnen på 225 grader. Skär små snitt i bratwursten. Stek den hastigt i en stekpanna med lite smör så att den får en fin stekyta. Stek den färdigt i en smord ugnsfast form i ugnen i ca 15 minuter. Servera bratwursten på en bädd av surkål och ät tillsammans med senap. Bon appetit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar