söndag 6 november 2011

Amerikanska blåbärspannkakor med blåbärssirap

Söndagsfrukosten är den bästa på hela veckan! Dessa pannkakor bjöd jag på första gången min kille sov över hos mig och han föll såklart som en fura. Kanske lite fult drag att spela så tidigt i en relation, men spelar jag seriöst så är det all in som gäller!


Amerikanska blåbärspannkakor:
(ca 30 min, 14 pannkakor)

1 ägg
2 dl filmjölk
1 msk smör
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 krm salt
1 dl blåbär
smör, till stekning

Gör så här:
Smält smöret. Vispa samman ägg, filmjölk och smält smör. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt. Rör i de torra ingredienserna och blanda väl. Blanda försiktigt i blåbären. Hetta upp ett plättjärn med lite smör i varje cirkel. Grädda pannkakorna ca 1 minut på var sida.

Blåbärssirap:
(ca 15 min och tid att svalna)

2 dl vatten
2 dl socker
0,5 vaniljstång
3 dl blåbär

Gör så här:
Dela vaniljstången på längden och skrapa ur vaniljfröna. Koka upp vatten, socker och vaniljfröna och resterna av vaniljstången. Låt sjuda utan lock i ca 5 minuter så att det blir en simmig lag. Lägg i blåbären och låt puttra i ytterligare 10 minuter. Häll sirapen genom en sil och pressa ur saft ur blåbären. Låt sirapen svalna för då blir den tjockare i konsistensen. Håller två veckor i kylen i sluten flaska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar